Forside

K A B – informerer.                                                                           Januar 2002.

 

Beboerklagenævnet

Orientering om mulighederne for at løse konflikter, som er gået i hårdknude

 

Siden den 1. juli 1998har kommunerne haft pligt til at oprette beboerklagenævn. De skal både øge den enkeltes retssikkerhed og gøre det nemmere, billigere og hurtigere at få afgjort uenigheder mellem beboere og boligorganisationer.

Nemt, hurtigt og billigt

Hos beboerklagenævnet koster det p.t. kun 110 kr. at få behandlet en sag, og du behøver ikke have en advokat med. Beboerklagenævnet arbejder indenfor ret snævre tidsfrister, så du  kan regne med en afgørelse langt hurtigere end i en boligretsag.

Hvis du er part i en sag ved beboerklagenævnet, er det vigtigt at reagere på de henvendelser, der kommer fra nævnet. Hvis du forholder dig passiv, kan beboerklagenævnet lægge modpartens forklaring til grund, og du får dermed ikke mulighed for at præge nævnets afgørelse.

Beboerklagenævnet består af tre sagkyndige personer.                               Beboerklagenævnet er sammensat, så der er balance mellem udlejer- og lejerinteresser.

Nævnet består af:

bullet- En formand, som er jurist og udpeges af statsamtet.
bullet- En udlejer-repræsentant, som udpeges af kommunen efter indstilling fra de lokale boligorganisationer (hvis der kun er èn organisation, indstilles personen af Boligselskabernes Landsforening).
bullet- En lejer-repræsentant, som udpeges af kommunen efter indstilling fra de lokale lejeforeninger.

Hvis konflikten drejer sig om husordensproblemer, får beboerklagenævnet et fjerde medlem - et medlem med indsigt i sociale forhold - f.eks. en socialrådgiver. Det er nemlig ikke altid den bedste løsning på et husordensproblem, at beboeren bliver sat ud af lejligheden. Her kan det fjerde medlem være bindeled til forskellige sociale støttemuligheder, så konflikten kan løses på anden måde.

 

 

 

 

Beboerklagenævnet kan tage sig af:

- Boligens stand ved indflytning.

- Husorden, chikane m.v.

- Råderet (den enkeltes ret til at forbedre sin bolig).

- Lovligheden af beslutninger i beboerdemokratiet.

- Varsling af lejeforhøjelse.

- Vand- og varmeregnskab.

- Betaling til fællesantenne.

- Afslag på ledig bolig.

- Fremleje og bytte af bolig.

- Syn og istandsættelse ved fraflytning.

- Tilbagebetaling af indskud.

Beboerklagenævnet kan:

- Afgøre om en klager har ret.

I husordenssager kan beboerklagenævnet:

- Sende en advarsel til en beboer.                                                                     - Give en beboer en betinget opsigelse (det vil sige, at opsigelsen kun føres ud i livet, hvis beboeren ikke opfylder de betingelser, som beboerklagenævnet fastsætter, f.eks. at skaffe sig af med et husdyr).                                                - Ophæve et lejemål, så beboeren skal flytte.

 

 

 

Ikke nødvendigvis endelige afgørelser

Både en beboer og en boligorganisation, som er utilfreds med en afgørelse i beboerklagenævnet, kan gå videre med sagen ved at gå til boligretten. Dog er eventuelle advarsler endelige.

Hvem skriver du til ?

Hvis du vil have en sag bedømt af beboerklagenævnet, kan du skrive til rådhuset i den kommune, hvor du bor. Adressen findes i den lokale vejviser. Hvis det er en sag om husordensproblemer, skal du starte med at skrive til KAB.

Hvis du har spørgsmål om beboerklagenævnet, er du velkommen til at kontakte chefinspektør Torben Trampe på telefon 33 63 10 26 (direkte), inspektør Christian Thorup på telefon 33 63 10 31 (direkte) eller chefjurist Birthe Houlind på telefon 33 63 13 51 (direkte).

 

 

Beboerklagenævnenes adresser og telefonnumre.

 

                                                  Ballerup Kommune                              Rådhuset                                             Hold-an vej 7                                      2750 Ballerup                                     tlf.: 44 77 20 00

                                                 Gundsø Kommune*                           Rådhuset                                        Stændertorvet 1                                 4000 Roskilde                                   tlf.: 46 33 25 00

Københavns Kommune                      Larslejsstræde 2                                1451 København K                          tlf.: 33 13 69 05

* Fælleskommunalt samarbejde med    Roskilde Kommune.                         Sekretariatsfunktionen varetages af Roskilde.

                                                          Birkerød Kommune                            Rådhuset                                            Stationsvej 36                                     3460 Birkerød                                    tlf.: 45 99 06 00                             

                                              Helsingør Kommune                            Rådhuset                                            Stengade 59                                       3000 Helsingør                                   tlf.: 49 28 28 28

                                               Rødovre Kommune                           Rådhuset                                           Rødovre Parkvej 150                         2610 Rødovre                                   tlf.: 36 70 41 11

** Fælleskommunalt samarbejde med Greve Kommune.                              Sekretariatsfunktionen varetages af Greve.

                                                           Farum Kommune                                Rådhuset                                             Frederiksborgvej 3                              3520 Farum                                        tlf.: 77 43 40 00                           

                                                  Herlev Kommune                               Herlev Rådhus                                   Herlev Bygade 90                              2730 Herlev                                      tlf.: 36 39 36 39

Solrød Kommune**                           Rådhusholmen 10                               2670 Greve                                        tlf.: 43 97 97 97                                 

 

                                                          Gladsaxe kommune                             Rådhuset                                            Rådhus allè                                         2860 Søborg                                      tlf.: 39 57 50 00                                 

                                              Hvidovre Kommune                           Borgmesterkontoret                            Hvidovrevej 278                                2650 Hvidovre                                   tlf.: 36 39 36 39                 

                                           Vallensbæk Kommune                       Rådhuset                                           Vallensbæk Nærcenter 50                   2665 Vallensbæk Strand                    tlf.:43 73 08 05

 

                                                         Greve Kommune                                Rådhusholmen 10                               2670 Greve                                      tlf.: 43 97 97 97

                                                Karlebo Kommune                           Rådhuset                                             Egevangen 3b                                     2980 Kokkedal                                 tlf.: 45 17 50 00

 

 

Forside